Uppdrag och ansvar Säkerhetspolisen måste ses över: Såväl kvalitetsuppföljning

2013-09-23

Kan polis etablera rasbiologiska register konkret använt i daglig verksamhet - givande substans till rykten sedan länge om flera liknande register - utan att Säkerhetspolis klarat att upptäckta det behöver den verksamheten p.s.s. hanteras snarast möjligt:



Säkerhetspolisen fick redan - för att förklara deras uppdrag bättre - Svenska folkets särskilda uppdrag att hantera de hot mot demokrati organisationer representerande rörande infiltration och etablerande av anti-demokrati där ett flertal exempel just på höger-rasistiska organisationer gavs.


Har Säkerhetspolisen ens rapporterat ryktena etablerande möjligheterna om något av rasregistren? Jag har rykten om flera även om ingenting görande verkligt troligare än något annat presenterade sig förrän nu. Om inte är det är beroende av filtrerings-policy chefsbesulat, okunskap p.g.a. ej kontrollerande civil-polise, eller av kompetensproblem?


Den sista orsakens sannolikhet - och mer tilltalande på alla sätt - ska ej i trolighet underskattas. Över flera områden i och försig längre ifrån Säkerhetspolisens traditionella kompetensområden känner jag till etablerad verksamhet de med säkerhet skulle ingripa mot om de nterat den. Exempelvis tappande av trafik routrad från Europa för att gå utom Europa via Sverige gående direkt rätt ut från Sverige på dedikerad lina under närmare åtta (där jag noterade det 1995 och sista gången kunde konstatera pågående 2003). D.v.s. det kan vara lite si och så med förmågan att leva sig in i var risker kan vara realiserade man inte redan har etablerad i historik av kända risker.


Vid den tiden routdes stora delar av Europas - inkl. Tysklands och UK's trafik via Sverige om den skulle gå utomlands - något verksamhet i Sverige vid tiden än mer ägd av staten idag under flera år försökte kompensera via företag eller annat sätt olika natitionella lösningar för via vad vid den tiden kallades för Telia Link - i princip en enorm bredbandsring som gick runt hela Europa och sammsög upp deras trafik - och blev en mång-miljard-förlust.


Intressant nog gick det förövrigt trafik tillbaka till Sverige via en helt annan ospec. lina över samma vatten men med trafiken enkel-riktad åt-andra hållet p.s.s.


Att missa diverse på den nivån över åren demonstrerar att daglig verksamhet definierar verksamhet. Innovation i verksamhetsnsvar i organisationer där det ej direk är uppdrag är svårt att etablera. Det missas. Att det är vännskapskorruption - eller ännu värre - är självklart risker Riskdag måste se till att Regering hanterar men det behöver ej vara förklaringen.


Vidare ska vi självklart ej förglömma att Polis, och Säkerhetspolise ej är Regeringens enda väpnade medel, utan vi har också en försvarslösning. Riskerna ska därför bedömer jag ej ses direkta också om tror jag utbildning av resp. försvarsman i vad deras befäl har rätt att beordra o.s.v. kan vara viktigt. Den i kostna enorma risken - om än mindre sannolik än annat - r vad vår kognition gör oss oförmögna att naturligt förstå att hantera. Och det är detta fel som så många ger oss enorma katastrofer varje gång väldigt osannolika i vad vi kan skatta från historik (ex. utrotningsläger i Europa dödande stora delar av där etablerade etniska grupper) väl medvetna om det problemet finns inget försvar av att ej klara av det korrekt i risk management).