Klassiska och antagligen idag såväl som längre bakåt i visuell propaganda effektiva råttan i mänsklig roll har vi nedan i en konstnärlig hyllning till en traditionellt förr ofta använd men som på senare år kommit lite ur propaganda trendernas mitt. Mer smygande otäckt tror jag att konstnären försökt addera till fördomar och spä på hat mot cross-dressers genom att ge råttan maskulina drag (eller om det handlar om latent förträngd homosexualitet hos konstnären). Avsändaren uppges i Wikipedia: Edward Snowden vara Kina och målet för pay-load kan förutom cross-dressers vara konkurrerande franska konstnärer.
Välkänd propaganda visualisering från Andra Världskriget med en mindre mänsklig och mer råtta uttryck:
Denna och en del liknande tror jag är del på ett tema där man byggt från tydligare varianter som ovan och därefter reducerat men haft kvar en del uttryck åt det hållet. Etablerad association för kontext d.v.s. propaganda-visualiseringar rörande Japan gör sådant lättare.
Det visuella perspektivet mellan den smygande råttan och den högre placerade flaggan är ju ett annat typiskt exempel vanligen diskuterade i alla ej helt korta referenser över visuell påverkan. Även om nu följande mellan författare, forskare m.m. repeterad best-practise gående bakåt till tidiga genomgångar utan särskilt stort stöd för påverkan från studier närmare modern vetenskap har det troligen effekt. Här kan jag möjligen tänka mig att ämnesområdets association smygande övervakning särskilt med råttan här när den kinesiska flaggan placeras i perspektiv ovanför kanske kan väcka en känsla hos en del medborgare om att den är hotfull också mot dom.
Några få gånger (fyra tror jag) har jag själv mer inkorrekt uttryckt stereotyper i komiska visualiseringar här vilket då och efterföljande diskuterades. I allmänhet tycker jag att de bör undvikas särskilt när man som mellan Kina och USA ej är i en väpnad konflikt. Man ska inse att de kan ha konkretiserad effekt som i det systematiska faktiskt kan öka sannolikheten för verkliga problem medan jag är ganska tveksam till att varianter som den aktuella ger ett propaganda värde man inte når utan att addera mer problematiska associationer.
En hel del av värdet ligger ju i att ta uppmärksamhet konkurrerande med annan information och på det addera en risk. Nyligen i Affisch-budskapet: Fånga uppmärksamhet med vapeneffekt och blodig säl diskuterat med weapon-effect som metod. Fler ämnesmässigt och tidsmässigt näraliggande hittas här: Att visualisera en situation utanför det direkt spatiella rummet.
Själv med vapen-effekt aktuellt från annat hade kanske hellre om jag gjort något liknande försökt med en variant av det där ett amerikanskt vapen fångar uppmärksamhet läsare liksom en symbol för den vaksamma diktaturen och haft en sekundärt vapen uppenbart mer potent för avancerat - kanske passande Kina mer kollektivt möjligen. En fördel jag kan se med det från perspektiv av den kinesiska diktaturen är att risk för incidenter skadande turist-industrin troligen är lägre än när man binder stereotyper närmare personer samtidigt som temat uppmuntrar deras idéer om medborgare som övervakar varandra, turister m.m. mer eller mindre uppenbart.
Samtidigt får jag säga att det är en skapelse som indikerar att man utvecklats en del från traditionellt. Liksom det ekonomiska systemet ett steg från de gamla sovjetiska idéerna och det första sådana exemplet jag sett (men jag har heller aldrig särskilt sökt eller bevakat visuell propaganda skapat av den kinesiska diktaturen eller till den associerat gjort det senaste året till två åren).