Ett av många exempel på hur sociopatiska beteenden lätt blir komiskt är It's Always Sunny in Philadelphia där som i övrigt liknande egentligen bara principen att underligt bryta mot förväntad common-sense för hur vi normalt beter oss upprepas.
Jag tyckte det kunde passa som ett till exempel på egenskapen hos det komiska diskuterad i Mitt Romney's största vän i media: The Daily Show givet inlägget jag skrev om ConceptNet:
ConceptNet och liknande lösningar handlar ju just om det som brukar kallas common-sense d.v.s. att beskriva normal standard-vetskap om världen ex. att man på restaurang beställer maten från bordet snarare än att själv gå och hämta den i köket medan det för de flesta av oss inte är möjligt att göra hemma hos oss.
Det handlar mycket om mer eller mindre uttalande standard idéer om hur vi ska bete oss gällande i olika sammanhang. Att jämföra med t.ex. svensk lagstiftning som samma sak tycker jag är helt korrekt. Det är en minsta gemensam mängd idéer för hur vi ska fungera tillsammans i hela landet. På samma sätt som de träder i funktion när vi befinner oss i Sverige (och ibland också utomlands) gäller att vissa gemensamma idéer för hur vi beter oss på restauranger existerar.
Liksom de exempel som tidigare gavs på det komiska tycks också gälla att orimliga osannolika brott mot dessa regler blir komiska.
Samtidigt vet vi att om motsvarande brott framställs som ej otroliga blir det istället otäckt. I Charlie and Dee Find Love (ev. senaste avsnittet) förgiftar ex. den äldre korta man med övervikt som umgås med övriga huvudpersoner en tidigare förälskelse Charlie haft och uttryckt en osund fixering vid. Här är det om än kanske inte komiskt åtminstone inte otäckt. I filmer och böcker i skräck uppfattas det dock troligt och en känsla av irrationell rädsla kan induceras brytande mot rationell förståelse av omvärlden.
Politisk information är sällan särskilt exakt hur den motsvarar individens verklighet. En viktig komponent hur den påverkar blir därför - liksom generellt inte minst för hur tolkningen av innehållet av nyheter styrs av den inledande rubriken vi redan sett - tolkningen vi i realtid gör där informationen passas in i vår världsbild.
Med övergripande primacy effect inte minst från en befintlig parti-trosföreställning kan denna tolkning rent av bli att vi knappast alls betraktar information från fel parti.
Precis som det komiska i Mitt Romney's största vän i media: The Daily Show indikerade en grupp verktyg för att bryta det nära besläktade med samspelet mellan abstrakt och konkret i Politiska budskap: Konkret och abstrakt för att förstärka och bryta primacy effect gäller att oavsett om komiskt indikerat, abstrakt eller konkret är den gemensamma nämnaren att givet en viss "motivations-grad" av processande (ex. givet att den inte direkt förkastas) kan den uttrycka större eller mindre likhet med en målgrupp.
Större likhet är mer gynnsamt. Oavsett om likheten är indikerad i konkreta verkliga förslag eller i kring-information kommer mer likhet ökad den positiva tolkningen. Skattningarna av kulturell likhet mellan singulära symboler och ett mindre svensk-inspirerat kontext som gavs i Vad kategorier är: Från kulturell-likhet med Sverige i siffror till ConceptNet och Taggar är vad som egentligen ligger närmare den typen av skattningar. Det är därför möjligheten att kunna översätta similarity vidare till statistiska-fördelningar är viktigt. Dessa ger möjlighet att göra quality assurance via prediktion just nu indikerande ex. om det är dags att importera fler relationer till ett område eller samla djupare och/eller färskare data som olika typer av samförekomster (normalt indikerat huvudsakligen problem vid nya områden inom forskning där mer data behöver importeras in i Blue Light: översättning till fördelningar rörande samförekomst är tämligen stabilt utanför trend-toppar givet färskt data rörande enskild förekomst).
Fint illustrerat av hur kulturellt lika följande entiteter är med kulturen Sweden, Stockholm, Science och Baltic Sea. Att sätta i relation till de direkt skumma numeriska värden Concept net levererar för similarity eller beliefs skattningarna Nelly gör.
Symbol Släktskap Släktskap * ( 1 - BLI(Symbol) ) Sweden 0.716049948945941 0.608697891756309 Stockholm 0.716049948945941 0.704932249476218 Germany 0.370120714497302 0.214885518837722 Berlin 0.368597504473908 0.342686280662257 France 0.325635056508147 0.165064851302575 Paris 0.0752668916621714 0.0719148209666794 Norway 0.495348298417664 0.450315166272826 Oslo 0.432085221561181 0.427508580630474 Finland 0.480617438065445 0.440658620447361 Japan 0.204524199218353 0.113410257317182 London 0.327376396031508 0.215881461422828
Från: Vad kategorier är: Från kulturell-likhet med Sverige i siffror till ConceptNet och Taggar