Amerikanska humöret och att segra i Libyen

2011-04-22

Ni måste vinna i Libyen och göra det energieffektivt. Annars upplevs det bara som en ny upprepning på något som aldrig slutar. Appropå Nation’s Mood at Lowest Level in Two Years, Poll Shows".

Jag kommer ihåg att jag pekade på det flera gånger tidigare och inläggen bör kanske för mer kring det hittas via Nu är dom i luften & Libyen-inläggen samlade.

Det är ju så viktigt av många andra orsaker att Libyen lyckas och på ett bra sätt. Libyen är möjligheter till att stoppa den negativt i konkret skada på människor liksom den systematiska skadan i flocken som man kan argumentera förstör ekonomin både i Västerlandet och Österlandet. Här kan vi nu förändring som minskar risk för nya konflikter och förbättrar livskvalitet i hela världen.

Men jag ska gå bakåt och titta lite på de anteckningar jag har kvar från när jag tittade lite på regionen. Någon nu djup uppföljning blir det emellertid. Jag behöver en nyhetskälla för det. Delvis antar jag att man skulle kunna ersätta det med vissa fototjänster men jag har inte automatiska program alls för dom delarna. Publikationer man kan förstöra genom att anteckna i o.s.v. blir snabbt dyrt. Den första kontrollen för regionen kostade tror jag närmare 1000 kr. Och det var ju ursprungspunkterna till vad som gick waving ut medan vi här nu är i mycket mer som skulle behöva samplas.

Kärnan här är dock Libyen. Tippar Syrien nu kanske det löser Libyen också även om jag inte kan bedöma det. Tippar Syrien utan att Libyen tippar ungefär tillsammans behöver det inte förändra något men jag är mindre säker. D.v.s. vi vill inte att Libyen tippar senare än om säg sex månader men det är egentligen väldigt sent om vi ser det från värdet för ekonomin i den abstrakta känslomässiga värderingen där man verkligen behöver skärpa till sig och få ordning på flygoperationerna för att leverera konkret värde. Det var som jag läste i Expressen:

  • Rätt flygbränsle hade inte försvaret så att man kan flyga iväg direkt.
  • Man har fått nya JAS men har inte något vapen till dem för att skjuta landmål.

De länder som är i aktiva krig föreställer man sig att sådant fungerar bättre för men samtidigt vore det fel att säga att något Västerland levererar rimlig effektivitet i vad saker och ting kostar. För det här finns de vapen som krävs på plats för att ge ett effektivt resultat både i tid och pengar.

Men jag ska fundera lite över det här. Predators javisst. Jag trodde de hade varit upp sedan dag ett här. Det förklarar ju att man inte nått bättre resultat än som är fallet. Taktiska mål behövs de nästan för. Målplockare antar jag också om inte satelliter och flyg är väldigt bra d.v.s. om man ska gå på de små målen vilket nästan krävs här. I det kanske vi har ett svar i en effektiv billig lösning för målplockande som också ger rebellerna en utökad styrka från det. men jag ska gå bakåt och fundera en del därför man kan inte ta in hur mycket som helst av den lösningen utan att det också orsakar skada som jag argumenterat. Men jag menar några hundra kanske upp till 500 på rätt sätt ska inte vara ett problem. Rätt sätt dock. Separering med rebellerna är inte bra och heller inte uniform. Problemet är väl att de flesta är i Afganistan men rimligen bör väl en del av CIA:s folk här vara fria även om jag nu vet att predators, satellitter m.m. är i en ständigt växande positiv tillväxt trend medan folk på marken blir färre och färre.

Jag hade trott att Syrien skulle tippa senare men nu är jag mindre säker på om det blir så. 2 till 4 månader från nu var vad jag hade räknat med.

Situationen är dock positiv. Det är en god utvecklingen. Men större delen av värdet är fortfarande potentiellt och imaginärt. Jag vill se flera länder falla här utifrån detta adderande till redan verkande "trenden" och några nya jag räknar med ska komma. Kina inte minst.

Jag räknar med att en reell möjlighet finns till förändrat statsskick finns inom fyra år. En trolig väg det kan gå är militärdiktatur. En annan är demokrati. Differensen är inte stor mellan alternativen. En tredje mindre trolig väg efter förändring finns också men är nu nästan reducerad.

"Problematiken" (fel ord för något väldigt positvt) är att när the big tip kommer vill jag ha en god internet-uppkoppling. Jag känner att det kan vara viktigt. När Kina tippar vill jag kunna lita på min internet.